okularowa moda

  1. w latach 10-40-stych nie wiele osób nosiło okulary. Zatem nie było ich wiele. Były to proste konstrukcje o małych, owalnych, okrągłych kształtach.

  2. w latach 40-70-tych dominowały okulary masywne o większych kształtach zaokrąglonego prostokąta, spłaszczonej elipsy i tzw. łezki

  3. od roku 1985 można mówić po raz pierwszy o modzie okularowej. Miał tu miejsce swoisty bum na bardzo duże okulary. Spowodowało go wystąpienie znanej spikerki telewizyjnej. Są to także lata, gdy poszukiwane były oprawki nazywane kocimi (skraje boki oprawy były wyciągnięte do góry i na zewnątrz). W tych czasach wzrasta świadomość korekcji wad oczu, zatem okulary stają się coraz bardziej powszechne.

  4. od roku 1995 zaczynają podobać się wszystkim małe, cienkie okulary o prostokątnym fasonie. Im ich wysokość była węższa tym były modniejsze. Ludzie zapewne mieli już dość dużych ciężkich okularów i zaczęli doceniać lekkość okularów. Były to bowiem również czasy kiedy rozpoczęły upowszechniać się soczewki plastikowe.

  5. od roku 2005 obserwowało się znużenie cienkimi konstrukcjami okularów. Teraz zaczęto upiększać okulary. Front oprawek nie dawał zbyt wiele możliwości, więc projektanci skupili się na bokach okularów i od tego czasu obserwuje się przeróżne dekoracje zauszników. Mogą one być delikatne, subtelne po odważniejsze, bardzo wyraźne wzorki, czy elementy przyrodnicze.

  6. od roku 2008 wśród oprawek korekcyjnych w dalszym ciągu trwa moda na szerokie gładkie bądź wzorzyste zauszniki. Dodatkowo pojawiają się coraz to odważniejsze kolory okularów oraz sposób ich łączenia. Najchętniej wybierane są kształty zaokrąglonego prostokąta. Jednak w dalszym ciągu ludzie unikają kształtów okrągłych. Nie przyjęły się one pomimo noszenia takich przez Harry Pottera. Natomiast w okularach słonecznych zaczynają dominować duże kształty, które w kolejnych latach się jeszcze powiększały. W tym przypadku moda nie była taka niemądra, gdyż duży fason okularów słonecznych przyczyniał się do lepszej ochrony oczu przed szkodliwymi promieniami UV (oczywiście, jeżeli były to porządne okulary przeciwsłoneczne).

  7. od 2010 roku po emisji serialu „Brzydula” polscy celebryci a po nich młodzież upodobali sobie duże, masywne, czarne oprawy, które były noszone w latach 50-60-tych. Zaczęto je określać mianem „kujonek”. W tym przypadku wygląd osoby w takich okularach przestał mieć decydujące znaczenie, a ważniejsze stało się po prostu posiadanie marki, która była prekursorem tego fasonu. Bardzo modne jest posiadanie oprawki, która jest noszona przez znaną osobę świata show biznesu. Obserwuje się jednoczesne wzmożone zainteresowanie okularami typu retro.

W łaski wracają okulary duże, gdyż społeczeństwo zaczyna zwracać większą uwagę na użyteczność okularów, by nie ograniczały widzenia. Jest to też istotny czynnik przy wyborze soczewek progresywnych, które coraz bardziej się upowszechniają.

O K U L A R Y - P O R A D N I K

Porad udziela A. Wróblewski - Optometrysta, Mistrz Optyki

Zanim kupisz okulary sprawdź:

Jako, że okulary stanowią element naszego wizerunku również i one podlegają modzie. Nie zmienia się ona jednak tak szybko jak w przypadku ubrań, ale potrafi trwać nawet kilka lat. Zapewne wynika to z faktu, że w przypadku okularów pole do popisów projektantów jest nieco ograniczone. Jednak odnotować należy, że każdy kolejny okres trwania mody na dany rodzaj wyglądu okularów staje się coraz krótszy. Cofając się pamięcią wstecz stwierdzić można, że na przestrzeni lat wygląd okularów zmieniał się dość radykalnie. I tak: